Jaarverslag 2016

Dashboard

Impact publiek

Bekendheid en waardering

Vier op de vijf Nederlanders kent Beeld en Geluid.

Bezoekers zijn (zeer) tevreden met hun bezoek aan Beeld en Geluid en waarderen hun bezoek gemiddeld met een 7,9.

Een bezoek aan Beeld en Geluid is voor 31% van de bezoekers boven verwachting.

De meeste mensen horen iets over Beeld en Geluid via vrienden, familie, kennissen of collega’s (48%).

Bezoekers

Het aantal bezoekers van Beeld en Geluid in 2016 lag iets hoger dan in 2015, maar onder het meerjarig gemiddelde (sinds de opening in 2006). Evenementen die veel bezoekers trokken waren de Top-2000, de Open Studio Dagen en 40 jaar Sesamstraat.

Samenstelling bezoek (exclusief scholieren) in 2016

Belangstelling online

Online collectiebereik via websites

Social Media
Wikimedia / Wikipedia

Aantal BenG items geupload naar Wikimedia commons

Aantal unieke BenG items toegevoegd aan Wikipedia artikelen

Totaal aantal gebruikte BenG items in Wikipedia artikelen

Aantal raadplegingen van Wikipedia-artikelen waarin content van BenG is te zien uit:
- Open beelden
- Natuurbeelden
- Geluid van Nederland

Wat vindt ons publiek leuk?

Meest bekeken fragmenten online (facebook)

Meest bezochte evenementen

Impact archief/erfgoed

Groei van het archief

De instroom van media in het archief is voor TV publieke omroep redelijk stabiel. Commerciële radio en TV fluctueert meer, afhankelijk van specifieke overeenkomsten. De instroom van radio is vanaf 2015 structureel hoger omdat er niet meer wordt geselecteerd maar de zenders 4/7 instromen. De muziekopnamen van omroepen zijn weer op een lager niveau, nadat in 2014 en 2015 achterstanden zijn weggewerkt. Door het inregelen van een nieuw werkproces is het aantal ingestroomde webvideo’s lager dan in eerdere jaren. Dat aantal zal de komende jaren weer toenemen.

Professioneel hergebruik

Top 10 Meeste downloads IMMix 2016

De publieke omroepen domineren de lijst met professionele hergebruikers van het archief. De meest actieve partner in 2016 was evenwel Sport2Media. Beeld en Geluid beheert voor dit mediabedrijf wedstrijden en clubcontent van de Eredivisie. Sports2media faciliteert een eigen platform voor de deelnemende voetbalclubs en producenten om materiaal weer op te kunnen vragen. In de top 25 staan verder uiteenlopende partijen als SBS, STER en ENDEMOL. Productiemaatschappijen nemen een steeds prominentere rol in tijdens het productieproces. Logischerwijs zijn zij dan ook een grotere afnemer van archiefmateriaal. Daarnaast is er een ílong tailí van minder frequente gebruikers, waaronder onafhankelijke producenten, regionale omroepen en educatieve instellingen.

Impact kennisdeling

Kennisnetwerken

Beeld en Geluid is actief in verschillende kennisnetwerken, van lokaal tot internationaal niveau. Daarnaast wordt in tijdelijke projecten en programma’s intensief samengewerkt met experts en wetenschappelijke instellingen. Een voorbeeld hiervan is het CLARIAH-project, waarin met Nederlandse instituten, universiteiten en erfgoedinstellingen een een gezamenlijke digitale onderzoeksinfrastructuur wordt ontwikkeld voor de geesteswetenschappen.

schaal

netwerk

sector

Lokaal

Hilversum Media Campus

Media

Nationaal

AVA_Net

Audiovisueel erfgoed

Netwerk Digitaal Erfgoed

Cultureel erfgoed

Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid

Cultureel erfgoed

iMMovator

Media

CLICKNL

Creatieve industrie

Museumvereniging

Cultureel erfgoed

BRAIN

Cultureel erfgoed

Mediawijzer.net

Educatie

Europees

Europeana

Cultureel erfgoed

EUscreen Foundation

Audiovisueel erfgoed

Wereldwijd

FIAT/IFTA (network of broadcast archives)

Audiovisueel erfgoed

International Association of Sound and Audiovisual Archives (IASA)

Audiovisueel erfgoed

UNESCO Memory of the World Committee Netherlands

Cultureel erfgoed

Presto Centre

Audiovisueel erfgoed