De tentoonstelling Let’s YouTube betekende voor ons een nieuwe manier van werken. We kozen er voor een tentoonstelling te maken over dit relevante mediafenomeen, hoewel we er maar in beperkte mate materiaal van in de collectie hadden. Dat betekende vol inzetten op samenwerking en partnering. En de vraag onderzoeken of onze programmering ook een basis kan zijn voor collectievorming, in plaats van andersom. Het resulteerde in de eerste langlopende tentoonstelling over YouTube. Geen traditionele tentoonstelling, maar een interactieve ruimte gericht op de impact van YouTube op het leven van de bezoeker.
De tentoonstelling ‘Let’s YouTube’ is een fysieke beleving van onze YouTube-kanalen. Qua timing perfect, nu YouTube een groot onderdeel is van de huidige maatschappij.
De tentoonstelling liet zien hoe de media veranderen. Youtube heeft zich ontwikkeld van een bottom-up platform naar een mainstream kanaal, met zijn eigen sterren, formats en commerciële belangen. Multi-channel networks, omroepen, labels en mediabedrijven spelen een steeds grotere rol, maar het Do It Yourself-karakter is niet verdwenen. De stormachtige opkomst van Youtube laat zien dat audiovisuele media geen puur consumptieartikel meer zijn. De media hebben veel invloed op ons, maar we bepalen ook steeds meer wat er in de media gebeurt. Dat vraagt om andere vaardigheden, waarmee we als maker, kijker en liker invloed kunnen hebben op de verspreiding en impact van media-uitingen.
By submerging themselves in the wonderful world of YouTube and YouTube Creators, the team at Beeld en Geluid has created the world's first immersive, interactive and educational exhibit about YouTube. And by partnering with a new YouTube Creator as ambassador every month, the exhibit continues to be fresh and relevant.