We zijn een professioneel (digitaal) media-archief en werken continue aan het verbeteren van de kwaliteit van dienstverlening rond dat archief, zowel voor archiefvormers als voor archiefgebruikers. We zorgen er voor dat het media-erfgoed in het archief duurzaam wordt bewaard en bevorderen gebruik van de collecties door verbetering van de toegankelijkheid van de collectie en de vindbaarheid van specifieke items. De voortgaande professionalisering van het (digitale) archief is een meerjarige ambitie, die vraagt om consequente doorontwikkeling van competenties, technische infrastructuur en klantrelaties.
Het was heel bijzonder om iemand blij te kunnen maken met foto’s van zijn jong overleden vader. De man was in de jaren ‘70 met zijn zelfgebouwde houten auto te zien in het TV-programma ‘Voor de vuist weg’
Goede bewaarplaats
Met de toekenning van het Data Seal of Approval (DSA) kreeg het archief in 2016 internationale erkenning als betrouwbare digitale bewaarplaats van datacollecties. Het DSA stelt eisen aan onder andere transparantie en documentatie van processen, de gebruikte technische standaarden en formaten, de authenticiteit van (meta)data en voorwaarden voor duurzaam behoud en toegankelijkheid. Het DSA-keurmerk is voor het eerst verleend aan een instituut dat een grote, levende audiovisuele collectie herbergt en beschikbaar stelt.
De toekenning van het DSA-keurmerk bevestigt dat we de basis van het media-archief goed op orde hebben. Vanuit die basis werken we verder aan de vernieuwing van technische infrastructuur en werkprocessen. Een omvangrijke operatie in 2016 was het genereren van MPEG-4 files van het gehele digitale archief (vanuit de bronbestanden) die de bestaande MPEG-1 files vervangen. Tijdens dit proces is een kwaliteitsanalyse uitgevoerd, die verbeterpunten heeft opgeleverd voor de interne processen van het archief en waaruit we aan de archiefvormers bruikbare feedback kunnen geven over de kwaliteit van het door hen aangeboden materiaal.
Dienstverlener
In 2016 is de organisatie van het archief meer toegespitst op het werken vanuit de keten en de klant. Bij de nieuwe afdeling Informatiemanagement staat goede en snelle dienstverlening aan bestaande en nieuwe relaties voorop. Medewerkers koppelen hun kennis van de collectie aan een goed gevoel voor de wensen en mogelijkheden van de klant, zowel bij de vorming als bij de raadpleging en het gebruik van het archief.
Een van de klanten waarmee de samenwerking is uitgebreid, is FOX Sports. Sinds 2008 verzorgen wij voor FOX Sports / Eredivisie Media & Marketing CV de opslag van Eredivisie-voetbalwedstrijden en clubcontent. Daar is in 2016 het materiaal van de Jupiler League aan toegevoegd, om te beginnen het seizoen 2016-2017. De samenwerking met FOX Sports wordt op termijn waarschijnlijk uitgebreid met onder meer Jong Oranje, KNVB-bekervoetbal en vrouwenvoetbal.
Voor 2017 verwachten we een aantal specifieke innovaties in het zoeksysteem van Beeld en Geluid, zoals de mogelijkheid van gezichtsherkenning in audiovisuele media. Daarnaast wordt verder gewerkt aan de introductie van een volledig nieuw Media Asset Management-systeem, dat het nieuwe hart gaat vormen van het digitale audiovisueel archief en waarmee de prestaties op het gebied van beheer, toegankelijkheid en vindbaarheid verder zullen verbeteren.
Non-lineair
Het medialandschap waarin het archief opereert zal blijven veranderen. Van belang is de vraag in welk tempo de verschuiving van lineaire radio en televisie naar non-lineair aanbod (on demand, web-only) zich gaat voltrekken. We bereiden ons voor op een grotere instroom van non-lineair en cross-media content. Dat is noodzakelijk om de wettelijke taak als archief van de NPO goed te kunnen blijven uitvoeren én een voorwaarde voor het kunnen vastleggen van eigentijdse mediavormen, als onderdeel van een mediahistorische collectievorming.